05.12 - 16.02.2025
Marta Bogdańska. Vive la Résistance! W oku patrzącego
„Dopóki lwy nie będą miały własnych historyków, opowieści o polowaniu zawsze będą gloryfikować myśliwego”1
A co jeśli istnieje „ruch oporu”, którego nie rozpoznajemy i nie rozumiemy? Cichy, ale trwały bunt przeciwko ludzkiej dominacji. Co jeśli od wieków inne niż ludzie zwierzęta celowo i intencjonalnie walczą o swoje potrzeby, a każdy przejaw tej walki jest manifestacją ich własnej sprawiedliwości i etyki? Czy za zmianę status quo, zmianę warunków, na jakich dzielimy ze sobą przestrzeń - dotychczas ustalanych przez przedstawicieli naszego gatunku, odpowiadać będą waleczne ślimaki i krwiożercze króliki, jak ze średniowiecznych marginaliów? I wreszcie, czym by się różniła opowieść zwierzęcych historyków o tej rebelii od naszych wyobrażeń o niej?
27 grudnia 2007 r. w ogrodzie zoologicznym w San Francisco, syberyjska tygrysica Tatiana, przeskakuje trzymetrowe ogrodzenie, aby zemścić się na trzech mężczyznach, którzy drażnili ją oraz sąsiadujące z nią lwy.
20 lutego 1991 r. Victoria, Kanada oraz 24 lutego 2010 r., Orlando, USA. W odstępie 19 lat orka Tilikum topi dwie trenerki, przytrzymując je na dnie basenu.
Lata 2020-2024, Cieśnina Gibraltarska. Rodzina orek z nieznanych powodów wywraca blisko 700 jachtów.
Standardowe, ludzkie narracje w takich przypadkach opierają się na słowach „wypadek”, „instynkt”, „dziki”, „przypadkowy”, przedstawiają bohaterów tych wydarzeń jako istoty bierne i bezmyślne, odmawiają ich działaniom celowości. Tymczasem zwierzęta nieustannie – w obliczu wyzysku, przemocy, procederów odbierania im terytoriów i zasobów – podważają te redukcyjne poglądy, angażując się w różnorodne formy oporu. Bo czy można odmówić tygrysicy Tatianie moralnej racji? Poszukując swych oprawców, krążyła po ZOO przez blisko pół godziny, obojętnie mijając wszystkich innych ludzi. Szukała konkretnych osób – tych, które miały ponieść karę. Dlaczego Tilikum – trzymany przez dekady w niewoli zabił dwie trenerki, gdy jednocześnie ani w setkach ataków na jachty z cieśniny gibraltarskiej, ani w żadnym innym spotkaniu z wolno żyjącymi orkami, nigdy nie ucierpiał żaden człowiek?
“Vive la résistance!” to wielowątkowy projekt Marty Bogdańskiej, w którym autorka bada zniuansowane sposoby, w jakie zwierzęta rzucają wyzwanie systemom ucisku, potwierdzając tym samym swoją autonomię, mimo że ich głosy są w dużej mierze nierozumiane i uciszane.
W jego pierwszej publicznej odsłonie – na wystawie zatytułowanej „W oku patrzącego” – artystka zagłębia się w odnalezione w licznych archiwach opowieści i przedstawienia, pytając o relacje między ludzkim i innym niż ludzki punktem widzenia oraz przygląda się naszym, często antropomorfizującym, wyobrażeniom zwierzęcego oporu.
Zastanawia się też nad obszarami separacji ludzi i zwierząt-innych-niż-ludzie, negocjowania między nimi przestrzeni, odwracania relacji patrzący-obserwowany, możliwościami zmiany perspektywy.
Jak w nigeryjskim przysłowiu – Marta Bogdańska jest na tej wystawie “historyczką lwów” i skutecznie odbiera nam pewność co do tego, po której stronie kraty czy szyby akwarium my właściwie stoimy i kto kogo obserwuje.
1 “Until lions have their own historians, tales of the hunt shall always glorify the hunter” za http://thelionandthehunter.org/about-this-project/
O ARTYSTCE
Marta Bogdańska - artystka wizualna, fotografka, menedżerka kultury, twórczyni filmów (m.in. “Jednorożec”, ”Pomiędzy” i “Next Sunday”) i edukatorka FotoPlus. Absolwentka filozofii w Uniwersytecie Warszawskim. Studiowała gender studies w UW oraz sztukę w Home Workspace Program w Bejrucie. Ukończyła także Akademię Fotografii, Szkołę Patrzenia, Instytut Otwarty oraz Szkołę Ekopoetyki. Realizowała międzynarodowe projekty artystyczne i kulturalne. Przez ponad 8 lat mieszkała w Libanie. Marta należy do międzynarodowych platform Futures Photography i Women Photograph. Obecnie przygotowuje premierową wystawę nowego projektu "Vive la Résistance!" w Instytucie Fotografii Fort jako laureatka Ogólnopolskiego Programu Dotacyjnego "Artystyczna Podróż Hestii" na rok 2024. W tym roku wygrała także prestiżową rezydencję artystyczną "Artist Meets Archive #4" w Internazionale Photoszene w Kolonii oraz Archivo Platform LAB2025. Laureatka Stypendium Konrada Pustoły, Konkursu Spojrzenia – Nagroda Fundacji Deutsche Bank, stypendium Stowarzyszenia Selmy Lagerlöf, nagrody Talent Roku Pix.House. Otrzymała międzynarodowe granty na projekty np. od Culture & Animals Foundation z Nowego Jorku czy Festiwalu Fotografia Europea. Brała udział w wielu rezydencjach artystycznych m.in. w Instytucie Studiów Postnaturalnych w Madrycie, Gasworks w Londynie, Landskrona Foto w Szwecji czy Nida Art Colony w Litwie. Opublikowała Plaintext i SHIFTERS. Ta ostatnia została wybrana najlepszą międzynarodową publikacją roku 2022 przez Festival PHotoEPSPANA oraz wyróżniona przez międzynarodowe nagrody dla książek fotograficznych takich jak Luma Arles Book Awards, Mack First Book Award czy Kassel Dummy Award. Prace i filmy Marty były publikowane i pokazywane na całym świecie.
WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE
- 8 grudnia 2024 | niedziela | godz. 13:00 – oprowadzanie Marty Bogdańskiej z kuratorką Olgą Łacną, z tłumaczką PJM (wstęp wolny)
- 26 stycznia 2025 | niedziela | godz. 16:00 – spotkanie Marty Bogdańskiej i Olgi Łacnej z dr hab. prof. UŁ Anita Jarzyna (wstęp wolny)
- 8 lutego 2025 | sobota | godz. 16:00 – warsztat Fundacji Wielozmysły, dostosowany do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących (obowiązują zapisy)
DODATKOWE INFORMACJE
Sfinansowano ze środków Fundacji Artystyczna Podróż Hestii
Partner wystawy: Fundacja Artystyczna Podróż Hestii, STU ERGO Hestia S.A., Artibo, Qprint, Falter, Hahnemühle.
Mecenasi Fundacji IFF: Fort Mokotów, White Stone Development
________________
Tłumaczenie: Agnieszka Sobolewska, Kaja Burakiewicz
Konsultacja merytoryczna: dr hab. prof. UŁ Anita Jarzyna
Produkcja wystawy: Julia Pietrzak-Szczudło
Druk i oprawa zdjęć: Q-print
Tapeta: Paweł Pogoda
Budowa scenografii oraz montaż wystawy: Wiktor Korzeniowski
Udźwiękowienie wideo: Jarosław Downar
Postprodukcja wideo: Paweł Sikora i Szymon Ronowicz
Kolorystyka: Szymon Ronowicz
PR: Edyta Pawłowska